(0) نفر 0
روز عشق یا ولنتاین

روز عشق یا ولنتاین

روز ولنتاین از کجا آمده؟

حسین  نادری  ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۱ بهمن

بسیاری از مردم در سراسر جهان چهارده فوریه را با قدردانی از افرادی که دوستشان دارند، جشن می‌گیرند. برخی افراد عزیزان خود را برای یک شام عاشقانه در رستوران می‌برند درحالی‌که برخی دیگر ممکن است. بسیاری از مردم در این روز به همسر یا دوست خود کارت تبریک، شکلات، جواهرات یا گل، به‌ویژه گل رز می‌دهند. اما فلسفه و رسوم ولنتاین چیست؟ با ما باشید تا اطلاعاتی را برای شما بازگو کنیم که هیچ جا نخواهید یافت.

14 فوریه روز عشاق و دوستان

روز ولنتاین از کجا آمده؟

تاریخچه ولنتاین و داستان قدیس حامی آن در هاله‌ای از رمز و راز است. فوریه از دیرباز به‌عنوان ماه عاشقانه جشن گرفته می‌شده است، و روز محبت و عشق همان‌طور که امروز می‌شناسیم، برگرفته از سنت روم باستان و مسیحیان است. افسانه روز ولنتاین ازاین‌قرار است که کلیسای کاتولیک حداقل سه قدیسه مختلف به نام‌های والنتاین یا والنتینوس را می‌شناسد که همگی کشته شدند.

معتبرترین افسانه ادعا می­کند که والنتینوس کشیشی بود که در قرن سوم در رم خدمت می­کرد. هنگامی که امپراتور کلودیوس دوم تصمیم گرفت که مردان مجرد سربازان بهتری نسبت به کسانی که دارای همسر و خانواده هستند، هستند ازدواج برای مردان جوان را غیرقانونی اعلام کرد. والنتینوس که به بی‌عدالتی این فرمان پی برد و عشق را امری مقدس می‌دانست، از کلودیوس سرپیچی کرد و به انجام ازدواج برای عاشقان جوان در مخفیانه ادامه داد. هنگامی که اقدامات والنتینوس کشف شد، کلودیوس دستور داد که او را به قتل برسانند.

 اما افسانه دیگری نیز هست که می‌گوید، والنتاین زندانی در واقع اولین روز را پس از اینکه عاشق دختری جوانی که دختر زندانبانش بود و در حین حبس به ملاقات او رفته بود، به او تبریک گفت. گفته می‌شود که والنتاین قبل از مرگش نامه‌ای با امضای «از ولنتاین تو» برای او نوشته است.

 اگرچه حقیقت پشت افسانه‌های این روز مبهم است، داستان‌ها همه بر جذابیت او به‌عنوان شخصیتی دلسوز، قهرمان و مهم‌تر از همه رمانتیک تأکید می‌کنند. در قرون‌وسطی، شاید به لطف شهرت والنتینوس که یکی از محبوب‌ترین قدیسان در انگلستان و فرانسه بود به روز عشق تبدیل شد.

درحالی‌که برخی بر این باورند که روز محبت در اواسط فوریه برای بزرگداشت سالگرد مرگ یا دفن والنتینوس برگزار می‌شود که احتمالاً در حدود سال 270 پس از میلاد اتفاق افتاده است. برخی دیگر ادعا می‌کنند که کلیسای مسیحی ممکن است تصمیم گرفته باشد روز جشن عشق را در میانه ماه فوریه بگذارد تا پاسداشتی برای عشق و عاشقان باشد.

روز عاشقی و ابراز دوستی

روز ولنتاین (روز عشق) چه زمانی است؟

روز محبت و عشق زمانی است که مردم احساس عشق، محبت و دوستی را نشان می‌دهند. این جشن به طرق مختلف در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود و هرسال این مراسم در 14 فوریه برگزار می‌شود.

چگونه برای روز ولنتاین جشن برگزار کنیم؟

این یک روز بسیار خاص است، بنابراین بهترین لباس خود را بپوشید. مهم نیست که چه برنامه­ای دارید، چه میزی در یک رستوران مجلل رزرو کرده باشید. چه با استفاده از تم‌های ولنتاین، شمع، بادکنک در خانه فضایی عاشقانه برای قدردانی از کسی که دوستش دارید، درست کرده­اید تا در کنار هم این روز را جشن بگیرید. زیرا لباس پوشیدن و آراستگی خوب باعث می­شود که این مراسم فوق­العاده به نظر برسد.

اما اگر خودتان می‌خواهید تزیین محیط جشن را انجام دهید توجه کنید که علاوه بر استفاده از تم­های عاشقانه و ست ظروف روز ولنتاین می­توانید کارهای دیگری هم بکنید. با استفاده از انواع را در محیط و یا روی میز کنار گل رزهای قرمز، شکلات و غیره بگذارید و این مراسم را برای سورپرایز کردن کسی که دوستش دارید، عاشقانه برگزار کنید.

اگر تمایلی به گرفتن جشن ندارید می­توانید یادداشت‌های عاشقانه ولنتاین را به بسته‌ای از بادکنک‌ها ببندید تا برای عشقتان قابل خواندن باشند. یک دوجین یا بیشتر بادکنک قرمز، صورتی یا سفید را با هلیوم پر کنید. یادداشت­ها را روی مقوای ساده با خودکار یا نشانگر بنویسید. آن را با یک‌تکه نخ یا روبان به گره بادکنک متصل کنید. بسته بادکنک‌ها را در مکانی بگذارید تا دوست یا همسرتان آن را ببیند.

14 فوریه تقدیر عشق و دوستی

ولنتاین ایرانی را بشناسید سپندارمذگان

 قدردانی از دوستان در تمام کشورها جزئی از آداب اجتماعی و فرهنگ است. به‌عنوان‌مثال، نیمه ماه فوریه در فنلاند به "روز دوست" اشاره دارد که بیشتر در مورد یادآوری همه دوستان به‌جای تمرکز بر روی عشق است. اما جشن مشابه ولنتاین در ایران سپندارمذگان است. سپندارمذگان یا اسپندگان، روز باستانی زنان ایرانی با ریشه زرتشتی است که قدمت آن به اولین امپراتوری ایران، امپراتوری هخامنشی بازمی‌گردد.

 بر طبق افسانه­ها، در قرن یازدهم میلادی جشنی برپا می‌شد که نام روز و ماه یکی بود، ایزد اسپندارمد از زمین، برکت و پاک‌دامنی محافظت می‌کرد. پنجمین روز اسفند و زمان جشن سپندارمذگان یا اسفندگان بود. در این جشن از الهه ولایت زنان نیکوکار تقدیر می­شد. بعدها در فارسی این مراسم به جشن مردگیران معروف شد. در این جشن مردان برای همسران خود هدایایی تهیه می­کردند و از آنان تجلیل می­کردند.

اسفند یا سپندارمز به معنای فروتنی و پاکی و یکی از اسامی اهورامزدا است. در این روز تواضع و بردباری و عشق اهورامزدا را ستودند و زن را به نشانه این صفات خداوند پرستش کردند. از سوی دیگر، سپندارمذ الهه باروری و زایش روی زمین است و به همین دلیل این روز در ایران باستان به‌عنوان روز زن شناخته می­شد.

یکی از رسوم این روز پوشیدن لباس­های فاخر و زیبا و بر تخت نشستن زنان و حکومت در خانه است. عشق و محبت از مفاهیم اصلی این جشن بوده است و در سال­های اخیر در فرهنگ ایرانیان این روز را همانند ولنتاین روز عشاق می­نامند. زرتشتیان هنوز این روز را به‌عنوان روز مادر و همسر گرامی می­دارند و در برخی شهرها مانند یزد و روستاهای اطراف این مراسم باشکوه برگزار می­شود.

14 فوریه جشن دوستی

نتیجه­گیری

هرسال ولنتاین در چهاردهم ماه فوریه جشن گرفته می­شود. این جشن برای بزرگداشت و پاسداشت عاشقانه عشق است و بسیاری از مردم به همسر یا شریک زندگی خود کارت، نامه، گل یا هدیه می‌دهند. آنها همچنین ممکن است یک وعده غذایی عاشقانه در یک رستوران یا یک سفره یک‌روزه در هتل ترتیب دهند. نمادهای رایج روز ولنتاین قلب، گل رز قرمز است.

نظرات راجع به این مقاله

اولین  قبلی  0 ردیف  بعدی  آخر  
خیر
بله